Wednesday 16 November 2016

Cum semnalăm prosperitatea prin îmbrăcăminte?

Sursa; Answear . Instagram
Suntem, aparent, cea mai inteligentă specie de pe pământ şi cu toate acestea, constructele noastre mentale colective sunt foarte rigide şi inerţiale. Astăzi vă povestesc despre semnificaţia veşmintelor, dar există numeroase alte domenii în care ne demonstrăm limitele gândirii.

Dar să începem cu începtul. Cu toţii suntem de acord că există două tipuri de realităţi, sau adevăruri. Primul tip ar fi, cel obiectiv, în care putem referenţia un fapt sau o stare de fapt ce poate fi constatată faptic, prin utilizarea simţurilor noastre sau a unor instrumente de măsurare ştiinţifică. Spre exemplu, existenţa unui munte sau a unui fenomen meteorologic. Al doi-lea tip este cel subiectiv, în care ne folosim capacitatea de a raţiona pentru a determina starea mediului înconjurător sau optiunile de acţiune care ne stau la dispoziţie. Spre exemplu, "animalele domestice îmbunătăţesc calitatea vieţii oamenilor" este o constatare subiectivă a unei realităţi.

Totuşi, în afara acestor două realităţi, mai există una, denumită realitatea intersubiectivă. Acest tip de realitate nu are legătură nici cu simţurile noastre şi nici cu raţionamentele logice, ci reprezintă convenţii sociale pe care ni le însuşim şi pe care hotărâm să le considerăm realităţi pentru că toţi ceilalţi le consideră la rândul lor. Să ne imaginăm, spre exemplu, că bancnotele nu ar mai fi considerate ca având valoare şi nu le-am mai putea schimba pentru a procura resursele necesare. Valoarea lor intrinsecă este nulă, iar singura lor utilitate este conferită de conotaţia intrasubiectivă pe care o deţin în baza unor convenţii sociale. Acelaşi lucru poate fi constatat în cazul sistemelor politice, al religiilor sau al drepturilor fundamentale ale omlui.  În toate aceste cazuri, pecetluim un fapt ca fiind real sau imaginar, adevărat sau fals, pe baza unor reguli arhetipale  în care am fost iniţiaţi odată cu integrarea în societăţile umane prin educaţie şi achiziţia limbajului.

Toate aceste convenţii sociale sunt menite să simplifice şi să clarifice realitatea socială prea eterogenă pentru a fi înţeleasă în fiecare moment prin raţionament logic. Practic, utilizăm realitatea intersubiectivă pentru a ne crea scurtături spre a înţelege mediul înconjurător, iar acesta este, după cum probabil realizaţi deja, şi cazul hainelor.

Hainele şi accesoriile au fost mereu folosite pentru a transmite mesaje sociale şi a crea realităţi intersubiective. Femeile poartă fustă iar bărbaţii pantalon; femeia poartă toc, bărbaţii nu; clasa muncitoare poartă haine simple şi comode, în culori închise sau şterse (gulere albastre - blue collar) aristocraţia şi, mai apoi, clasa de mijloc (white collar) poartă materiale preţioase, croite pentru a flata fizionomia fiecăruia, în culori deschise. Fiecare profesie îşi construia proprii săi indicatori de status pentru a se distinge şi evidenţia în aglomerările urbane apărute ca urmare a revoluţiei industriale. În sistemul juridic s-a introdus roba şi peruca, în sistemul financiar s-a introdus costmul, în domeniul artelor s-a optat pentru frac, etc. Prezervarea status-ului era o chestiune de onoare şi o cheie pentru dezvoltarea profesiei.

Astăzi însă, ne schimbăm profesiile mult mai des decât înaintaşii noştri, constrângerile vestimentare ne deranjează şi hainele sunt utilizate pentru a transmite mult mai mult decât ceea ce muncim. Urmărim să ne distingem personalitatea, să ne bine-dispunem şi să ieşim în evidenţă prin vestimentaţie. Faptul că avem la dispoziţie o industrie a modei înfloritoare şi omniprezentă modifică raportul nostru cu îmbrăcămintea. Industria modei fabrică mereu înţelesuri intersubiective pentru a ne determina să ne îmbrăcăm. De asemenea, noile tehnologii au făcut ca materialele textile să fie mult mai variate şi mai accesibile decât în trecut. Totuşi, o constantă foarte importantă animă alegerile vestimentare ale oamenilor din cele mai vechi timpuri până astăzi. Tuturor ne place să emanăm prosperitate şi bogăţie prin hainele pe care le purtăm.

Aşadar, dacă înţelegem cum au evoluat convenţiile sociale privitoare la îmbrăcăminte, vom înţelege care trebuie să fie alegerile noastre vestimentare pentru a atinge scopul principal, semnalarea statusului social. Mai mult decât semnalarea, numeroase studii au demonstrat că oamenii îmbrăcaţi bine au mai mult succes în profesie şi se simt mai siguri pe abilităţle lor. Aşadar, care sunt cele 5 reguli pe baza cărora să ne construim o garderobă care să transmită şi să determine prosperitate?

1. Alege hainele croite în detrimentul flanelurilor, tricoturilor sau jerse-urilor. Pe lângă faptul că acest tip de haine îţi va sublinia linia corpului, te va obliga să menţii o postură dreaptă şi va face apel la concepţia veche conform căreia doar persoanele înstărite îşi permiteau să poarte haine croite pe dimensiunile corpului lor. Aşadar, evită cordoanele, şireturile, şi optează pentru sacouri, paltoane sau rochii cu pense şi tăieturi corecte.

2. Îmbracă haine deschise la culoare. Aceleaşi reminiscenţe culturale fac ca, oamenii din medii sociale mai dezavantajate să nu opteze pentru stofe deschise pentru că acestea se uzează mai repede şi trebuie înlocuite. Evident, acum nu mai este cazul, însă, o cămaşă albă sau bleu deschis îţi vor da mereu o notă aristocratică.

3. Alege ţesături naturale. În ciuda faptului că hainele sunt peste tot şi din ce în ce mai accesibile şi mai diverse, esăturile naturale sunt mai rare şi mai scumpe. Dacă doreşti să emani bogăţie, procură-ţi haine din bumbac, mătase, in, cânepă, lână.

4. Accesoriile preţioase sunt calea cea mai uşoară de a striga că eşti bogat, deoarece mărcile de lux investesc sume uriaşe în construirea unor realităţi intrasubective în mod artificial prin campanii de marketing. Astfel, un ceas de brand sau o geantă de la o anumită casă franţuzească vor transmite instantaneu ideea de prosperitate. Dacă totuşi doreşti să obţii acelaşi efect fără a cădea în capcana aceasta, investeşte în bijuterii lucrate minuţios care ţi se potrivesc, încalţă pantofi cu toc foarte bine îngrijiţi şi adoptă un stil clasic în cazul genţilor. De asemenea, pălăriile sunt un accesoriu accesibil şi foarte util în a părea mai sofisticată.

5. Orice haină arată de 10 ori mai bine dacă eşti coafată. Da, tot o scurtătură mentală dar care funcţionează de fiecare dată. Un păr îngrijit, coafat, denotă stăpânire şi respect de sine, mediu de viaţă confortabil şi relaxare, toate atribute înalte pe care vrem să le transmitem celor din jur.

Iată trei look-uri pentru care aş opta eu atunci când vreau să transmit un mesaj pozitiv cu privire la statutul meu social. Găsiţi toate aceste ţinute pe site-ul Answear.













Însă, piesa de rezistenţă pentru a mă face cu adevărat să dau o notă de lux oricărei ţinute din sezonul friguros este acest palton Misguided, combinat cu o cravată roşie şi tocuri.


Evident, depinde de motivaţia fiecărui om, însă pentru mine, ca pentru mulţi, puterea este un afrodiyiac, iar hainele au această abilitate de a ne conferi putere, dacă înţelegem semnificaţiile sociale ale alegerilor noastre. Totul este percepţie şi atitudine. Vă doresc tuturor să începeţi să vă îmbrăcaţi pentru a avea succes şi a impresiona. 

Acest articol a fost înscris în cometiţia Superblog 2016.

No comments:

Post a Comment